Wednesday, June 20

Kenapa bila dia dah pergi, baru kita na hargai?

Assalamualaikum.


Bila sebut pasal hargai, menghargai ni. Korg mesti terlintas hargai bf or gf je. Sdgkan korg tahu kat sekeliling korg ramai lagi org yg perlu korang hargai. Cuba fkir..


1) KELUARGA

Dari mula kita nampak dunia, kita kenal dunia, kita ada keluarga kita je. Ayah, ibu, kakak, abang, adik. Tapi kenapa bila kita dah kenal orang lain, kita lupa na hargai mereka ni. Kita lupa yg mereka lha sebab kenapa kita masih ada disini. 


2) SAHABAT

Bila kita mula melangkah masuk ke alam persekolahan. Dari tadika, ke sek rendah, ke sek menengah dan seterusnya ke peringkat lebih tinggi, yang kita ada selain keluarga ialah sahabat. Dlm erti kata lain, kawan teman. Sahabat juga penting. Hargai mereka sebelum mereka pergi. Jgn lepas pergi baru kita sedar, tade dia, kita bukan sesiapa. Tapi mcm semua tahu lha kan. Zaman sekarang, susah na jumpa org yg betul-2 ikhlas na kawan dgn kita. Susah sangat. Sbb tu bila jumpa yang dah menepati smua ciri-2 sahabat yg baik, jgn lepaskan dia. Sbb bila dia pergi, kita kena tahu, susah utk dapatkan dia semula :)


3) KEKASIH/ PASANGAN HIDUP

Lelaki. Mereka sangat sangat memerlukan seseorang yang sudi menghargai mereka. Percaya lha cakap aku. Ada lelaki sanggup tinggalkan awek dia yg dia syg, yg dia coup bertahun-2 sbb dah ta tahan, awek dia langsung ta hargai dia. Okay sebenarnya korg faham ta maksud HARGAI disini? Okay biar aku explain. 

Hargai seseorang bermaksud kau tidak meninggalkan dia yg berada dlm kesusahan walaupun kau sendiri sedang berada dalam kesulitan. Kau juga kadang-2 tidak memikirkan perasaan kau sendiri kerana terlalu menjaga hati si dia. Dalam apa jua yang kau lakukan, kau akan sentiasa ingat dia. Lebih bermakna bila kau bagitahu setiap apa yang kau lakukan untuk dia tahu dan dia terus percayakan kau. 

Cara lelaki ingin dihargai : Contoh : Jika lelaki itu demam, si gadis akan buat bubur bagi dia makan. (kalau dekat lha kan :P)

Cara wanita ingin dihargai : Contoh : Bila lelaki na keluar melepak, dia akan bagitahu kat ppuan tu. So ppuan tu rasa dia penting dlm hidup laki tu dan dia rse dihargai sbb laki tu ingat kat dia sebelum na buat apapun :P

Okay panjang pulak ye ak explain bahagian couple ni. Haha.


4) DIRI SENDIRI

Kenapa aku ta letak ini kat nombor satu? Kenapa? Hm sbb dalam apa juga yg kita lakukan sbnrnye, diri kita sendiri, hari kita sdiri adalah yang paling lassttt kita fikir. Betul tak? Bila org dah sakitkan hati kita, kecewakan diri kita, masa tu baru kita sedar, kita pun ada perasaan kan? Sebelum ni pakat lha na jaga hati bf gf smua, tapi lepas semua nya, baru kita tahu, hati kita sendiri pun kita ta jaga kan? So cuba fikir ;)

Kesimpulannya.. (mcm karangan pulak -.-)

Hargai orang yang kita sayang, orang yang sentiasa ada dekat sisi kita ni, sebelum dia pergi. Sebab kebanyakkan orang, hanya akan sedar betapa pentingnya hargai seseorang ni lepas dia pergi.
So ingat k ;)

Okay itu je aku na membebel harini. Bye ;D


Thank you for visiting here :)

No comments:

BLOG INI ADALAH HAK MILIK PENUH NUR ASHIKIN ALMI. TERIMA KASIH