Wednesday, August 15

Wordless Wednesday Part 5

Assalamualaikum.



Thank you for visiting here :)

Tuesday, August 14

Mood Raya :D

Assalamualaikum.


Sekarang memang semua pun dalam mood raya dah. Maklumlah ta sampai seminggu pun lagi, seluruh umat Islam akan menyambut ketibaan Hari Raya Aidliftiri. Aishh mood raya pun sudah mai. Lampu liplap pun dah mula kelihatan di hampir setiap rumah kecuali rumah aku belum lagi. Hikhik.


Yg budak asrama lagi semangat pasang kat katil. Haha lawak jea. Okay atas ni bukan katil aku. Gambar ni sumber dari FB k. Heww.


Kalau dekat kampung nampak dah pelita-2 utk bebudak main mercun dah pasang. Huhu. Tadi aku dah gy UO, beli baju raya. Dari planning na baju kaler merah hitam, tertukar pulak jd kaler pink. Pun bolehhhh lha~~ Itu lha, manusia hanya merancang, tuhan yang menentukannya :D

Nanti pagi raya aku update gmbr aku berbaju kurung. Tahun lepas purple. Tahun ni merah hitam~ Hukhuk. Tapi dah planning dgn budak tu dia beli dah topi kaler merah~ Alooo, ta match. Hikhik. Tape lha. Nanti boleh paksa dia pakai baju pink. Euuuwwww. K ta boleh. Aku tana ! haha lawak ahh. Muka dah legend tapi pink. Tape, aku suh dia pakai hitam. Semua kaler pun masuk :D


Kuih raya pun dah borong dah. tinggal nak beli cornflakes coklat jea. Yeeehaaaa :D

So tu je kot cerita aku. Next enrty aku update utk ucap selamat hari raya k ;)

Oh ye, btw, na kreditkan header dgn doodle yg ak ambik tempek kat blog ni k.
Credit to : HEADER + DOODLE


Thank you for visiting here :)

Sunday, August 12

PELUANG :)

Assalamualaikum.


Peluang.. Seringkali kita dengar cerita sana sini pasal ex dia na kat dia balik, atau dia sendiri menyesal dan nak balik ex dia. Bukan cerita org jea. Aku pun pernah melaluinya sendiri...

Kata orang, peluang datang hanya sekali, jangan sia-siakan. Tapi ad juga org berkata, semua org berhak menerima peluang kedua. Jadi yg mana satu kita na ambik jdkan iktibar ni? Bagi dia peluang atau tutup pintu hati untuk dia? 


Masa ni lha pulak hati kita jadi keliru sesangat. Kann? Hmm. Kita buntu. Tatahu na buat apa, tatahu na buat keputusan cemane. Sebab kita fkir mcm-2. Kita fkir mse kita kapel dgn dia dulu, dia kdg-2 ambik berat psl kita, kdg-2 dia ta peduli langsung psl kita.


Dan lepastu, kita mula minta pendapat org, kawan-2, pendapat umum. Pendapat sesape je. Ya, pndapat semua org. Dimana kita rasa semua pendapat mereka benar. Tapi ada satu hal, sebesar mana pun pndapat org, sebetul apa pun kata-2 org, kita kena tahu, yang perlu buat kputusan sbnr-bnrnya ialah diri kita sndiri. Kita taley na brgantung hrap pd org pnye pndapat. Sebabnya, yang akan hidup dgn lelaki tu adalah kita. Yg akan melalui kedukaan itu smula juga kita. Yang akan menyesal pun kita jugak.

Tapi lelaki ni.. memang ta serik.. Diorg akan trus melakukan ksalahan yg sama berulang kali. Dan lepastu mereka akan mnyesal dan mnyesal. 


Yes, itu yg sbnrnya. Kita ta boleh bg depa ni peluang kedua atau ketiga. Kita kena bg depa ni PELUANG TERAKHIR. Biar diorg tahu kita bukan prmpuan yg snang. Nak ambik, tak nak cmpak tepi. Kita bukan ppuan yg boleh dijual beli, bukan ppuan pakai buang. 

Tapi ta semua yg kita bg peluang tu akan lakukan kesalahan, ad yg btul-2 mnyesal dan akhirnya bahagia. Tapi pling mnyakitkan bila kita terpaksa kata tidak sbgi jwpn..


Pd mereka yg rasa-2 tengah buntu skrg ni, mohon lha petunjuk dariNya. Kerana walau apa juga pendapat, pandangan org pd kita. Semuanya bergantung pd kita. Kerana hidup ini, hidup kita, bukan hidup mereka :)


Thank you for visiting here :)

Tuesday, August 7

Perangkap ketika Hari Raya :)

Assalamualaikum.



Senarai tempat pemasangan kamera perangkap had laju
Sebagai panduan untuk pulang berhari raya nanti.
Berikut diberikan lokasi-lokasi pemasangan
sistem baru perangkap hadlaju yang telah
dipasang oleh pihak PDRM:


PLUS Arah Utara
■Under a bridge at about 456km, Sg Buloh
Junction.
■Under a bridge at about 459km, Bukit
Lanjan interchange.
■Under the overhead restaurant at Sg
Buloh.
■Under the last bridge before Sg Besi toll at
309.2km.
■Under the bridge at 296.5km, Bangi
Junction.
■Under the newly constructed bridge at
289.0km, after Nilai North Junction.
■Under the bridge at 286.5km, Nilai North
Junction.

PLUS Arah Selatan
■Below signboard at about 454.6km and
455.2km, Sg Buloh layby.
■Under the bridge after Subang Junction at
11.3km.
■Under the bridge at 22km, Bukit Lanjan
Junction.
■Under the bridge before Mint hotel, Sg
Besi Toll. 80km/h only!
■Under the bridge at 302.8km, Kajang
Junction.
■About 1km south of Bangi Junction, both
south and north bound outer lanes
■At 296.5km and 297km, Bangi Junction.
■Under the newly constructed bridge at
289.0km, before Nilai North Junction.
■At 285.5km and 285.8km, Nilai North
Junction.
■On center divider at 251.8km and 253km
after Senawang Junction.
■After Alor Gajah junction at 213.9km, next
to water theme park.
■Behind the right hand crash barrier at
198.4km.

Lebuhraya Elite Hubungan Timur Tengah/
Utara

■On left hand side at 4.8km after Batu Tiga/
Shah Alam exit
■Under the overhead restaurant at USJ/
Hicom junction about 8.5km. 90km/h zone!
■Below the bridge before USJ/Hicom
Junction at 10.5km.

Lebuhraya Elite Hubungan Barat Tengah/
Selatan

■Under the overhead restaurant at USJ/
Hicom junction about 8.5km. 90km/h zone!
■Below the bridge before USJ/Hicom
Junction at 10.5km.
■After exit from KLIA toll to the airport,
below Jalan Pekeliling flyover at 90km/h

NKVE Arah Timur/Utara
■300m before Jalan Duta toll, 60km/h
■Behind crash barrier on the left when
going towards Jalan Duta toll, at 24.9km,
80km/h
■Below bridge at Damansara Junction,
17.5km

NKVE Arah Barat/Selatan
■Behind crash barrier on the left when
leaving Jalan Duta toll from KL, at 25.3km
and 25.7km, 80km/h
■From Jln Duta, below the bridge, 23km,
80km/h zone
■From Jln Duta, at the underpass at Sg
Buloh Y-junction, 22km..
■Behind crash barrier at Damansara
Junction, 17.7km and 16.8km
■Below railway bridge at 11.2km
■Under the bridge at Shah Alam Junction.

Lebuhraya Kesas Timur
■Under the bridge at 44.8km, downhill run
after Puchong Junction.
■Kesas West Bound
■At Sg Besi side of East Bound Toll. Kuala
LumpurCity
■Jalan Duta; below the flyover at the
Damansara junction, 70km/h zone.

Lebuhraya Kesa – Klang
■Dual carriageway between Klang and Port
Klang. Towards Klang direction, at about
13km mile stone. 70km/h only

Leburaya Pantai Timur
■East bound, downhill run after Raub
Junction.
■Maran, 60km/h zone.
■Paya Bungor, 70km/h zone.
Kawasan Negeri Johor Arah Selatan
■Tangkak junction.
■Under the bridge after Yong Peng
■North Junction at 97.3km.
■Ayer Hitam Junction.
■Sedenak Junction.

Jalanraya Sekitar Utara Malaysia – Arah
Utara

■Around Ayer Hitam in 60km/h zone.
■Before Perwaja Steel.
■Sg Petani junction.
■Between Seberang Jaya junction and Sg
Dua Toll.
■Penang Bridge at island end. Speed limit
80km/h.

Jalanraya Sekitar Utara Malaysia – Arah
Selatan

■Penang Bridge Island end. Speed limit
80km/h.
■About 2km before Juru Toll Speed limit
90km/h.

Kawasan Perak Jalanraya Arah Utara
■Under the bridge at 197.1km and 198.8km,
after Kamunting Junction.
■Under the bridge at 204.3km, after
Kamunting Junction.
■Under the bridge at 208km, before
Kamunting Junction.
■Under the bridge at 214.8km, before
Kamunting Junction.
■Ipoh Vista Point at about 263km. Speed
limit 80km/h.
■Under the bridge at 271km, Ipoh North
Junction.
■Under the bridge at 274.4km, Ipoh South
Junction.
■Under the bridge at 286.9km, Simpang
Pulai Junction.
■Under the bridge at 296km, Gopeng
Junction.
■Under the bridge at 352.6km, after Sungkai
Junction.
■Under the bridge at 353km, Sungkai
Junction.
■Under the bridge at 373km, Slim River
Junction.

Kawasan Perak Arah Selatan

■Under the bridge at 199km, before
Kamunting Junction.
■Under the bridge at 241.9km, at Kuala
Kangsar Junction.
■Under the sign post at 296.1km, before
Gopeng Junction.
■Under the bridge at 297km, at Gopeng
Junction.
■Under the bridge at 300km, after Gopeng
Junction.
■Under the bridge at 308.6km, after Gopeng
Junction.
■Under the bridge at 372.6km, at
SlimRiver Junction.

P/S : Memandulah secara berhemah anda selamat , duit anda pun selamat :)


Thank you for visiting here :)

pffttt -.-'

Assalamualaikum.



Gambar kelas yg aku ada ckp haritu tu. so ni lha hasilnya. Muka aku confirm korg ta jumpa. Ate, dah terkepit kat situ T_T okay le tu je na tnjuk. bye -.-


Thank you for visiting here :)

Lailatul Qadar sudah hampir :)

Assalamualaikum.


Macam semua Umat Islam ketahui, didalam bulan Ramadhan yang mulia ni, ada satu malam yang penuh dengan berkat. Iaitu Malam Lailatul Qadar. Atau boleh juga dipanggil, Malam Seribu Bulan.

Kay sbb malam ni dinamakan Malam Seribu Bulan ialah kerana malam ini adalah malam yang lebih baik dari seribu bulan. Seseorang yang memperoleh kesempatan beribadah pada malam Lailatul-Qadar pada bulan Ramadhan dan mendapatkan keberkahan malam tersebut., maka ia akan mendapat pahala beribadah selama 83 tahun 4 bulan bersamaan dengan 1000 bulan, bahkan lebih :)


Seperti yang disebut didalam Al-Quran: 

Maksudnya..

1. Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al Quran) pada malam kemuliaan.
2. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu?
3. Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan.
4. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan.
5. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar. 

Qs Al Qadr
Bilakah Berlaku Lailatul Qadar?

 Sabda Rasulullah SAW: 
Carilah lailatul qadar pada malam-malam yang ganjil daripada 10 malam terakhir di bulan Ramadan. 
(riwayat al-Bukhari di dalam sahihnya, 2017)

Dalam sabdanya yang lain baginda SAW menyebut: 
Carilah (lailatulqadar) pada 10 malam terakhir. Jika seseorang kamu lemah atau tidak mampu, janganlah Dia kalah (putus asa) mencarinya pada baki tujuh malam terakhir. 
(riwayat Muslim di dalam Sahihnya, 1165).

Daripada kombinasi hadis di atas dapat kita simpulkan bahawa, kita sepatutnya menggandakan ibadah pada malam yang ganjil bermula 10 malam terakhir pada bulan Ramadan terutamanya pada malam ke 23, 25, 27 dan 29. 

Tanda-tanda malam Lailatul Qadar akan datang

1. Udara dan angin sekitar terasa tenang, malam penuh kelembutan, cerah, tidak begitu panas, juga tidak begitu dingin, pada pagi hari matahari bersinar lemah dan nampak kemerah-merahan.
2. Malaikat menurunkan ketenangan sehingga manusia juga merasakan ketenangan dalam beribadah yang tidak didapatkan pada hari-hari yang lain.
3. Manusia dapat melihat malam ini dalam mimpinya sebagaimana terjadi pada sebagian sahabat.
4. Matahari akan terbit pada pagi harinya dalam keadaan cerah, tidak ada sinar. 
5. Ada yang berkata orang yang menemui malam Lailatul Qadar, mereka melihat nur yang terang benderang di seluruh tempat yang gelap gulita.

Tapi ingat, janganlah hanya beribadah pada malam-2 ini sahaja. Dan jangan pula kamu beribadah kerana mahu merebutkan malam itu, tetapi beribadah lha kerana Allah S.W.T. 

Semoga aku juga dapat melaluinya kerana sesungguhnya hari ini adalah hari pertama aku uzur T___T


Thank you for visiting here :)

Sunday, August 5

LEE CHONG WEI. You're our hero :D

Assalamualaikum.


TAHNIAH DIUCAPKAN KEPADA DATO LEE CHONG WEI YANG TELAH BERJAYA MENDAPAT TEMPAT KEDUA MELAWAN LIN DAN.

Walaupun tewas di tangan Lin Dan, kami semua, rakyat Malaysia, tetap berbangga dengan kejayaan Dato. Bila melihatkan tweet DLCW, kami semua sangat sebak. Sorry for what? You're my hero. Our hero. 



We heart you :)


Thank you for visiting here :)

BLOG INI ADALAH HAK MILIK PENUH NUR ASHIKIN ALMI. TERIMA KASIH